health news arrowHome >> Fitness & Exercise >> Increased Vitamin D May Prevent Broken Bones Sat, 17 May 2008 GMT 
health news
  NEWS YOU CAN TRUST

Search Health News 
Browser Preferences
 Add to Favorites

Main Menu
 Home
 - - - - - Hot Topics - - - - -
 Bird Flu
 Drug Safety
 Stem Cell Research
 - - - - - - - - - - - - - - - - -
 Alternative Medicine
 Children's Health
 Diet & Nutrition
 Disabilities
 *Diseases & Conditions
 Drugs & Herbs
 Environmental Health
 Fitness & Exercise
 Genetic Research
 Health Insurance
 Medical Ethics
 Men's Health
 *Mental Illness
 Pain
 Parenting
 Public Health & Safety
 Senior Care
 *Sexual Health
 Women's Health
 World Health
 - - - - - - - - - - - - - - - -
 Web Links
 Contact Us: info@dailynewscentral.com

XML News Feeds


 

HEALTH NEWS

Increased Vitamin D May Prevent Broken Bones

PDF  Print  E-mail
Written by Rita Jenkins|  10 August, 2005  15:19 GMT

vitamin d fractures osteoporosis
Taking more vitamin D may significantly reduce the risk of fractures, according to recent studies.
The recommended dietary allowance (RDA) of vitamin D may have to be increased. Older adults, particularly women, are prone to broken bones due to osteoporosis. While the current recommended dose of vitamin D is ineffective in reducing fractures, slightly higher doses may significantly reduce the risk, new research suggests.

The RDA of vitamin D for older adults may need to be raised from 400-600 IU to 700-800 IU, based on studies led by Bess Dawson-Hughes, MD, director of the Bone Metabolism Laboratory at the Jean Mayer USDA Human Nutrition and Research Center on Aging at Tufts University.

May Improve Muscle Strength

Dawson-Hughes and colleagues analyzed the results of seven experimental trials that compared fracture rates among people aged 60 years and older. Each study lasted between one and five years, and looked specifically at hip and other limb fractures.

Test subjects were divided into groups that received vitamin D with calcium, vitamin D without calcium, only calcium, or placebo. Groups receiving higher doses of vitamin D had twenty-five percent fewer fractures than comparison groups, the researchers found.

The reduction in fractures may not be simply due to stronger bones.

"Vitamin D may also improve muscle strength, thereby reducing fracture risk through fall prevention," Dawson-Hughes notes.

Role of Calcium

"We also need to look more closely at the possible role that calcium supplementation may have in mediating the effects of vitamin D," she adds.

"Fractures in the elderly can lead to severe health consequences, including death. One promising prevention strategy may be dietary supplementation with both calcium and vitamin D."

Due to the fact that people are living longer, experts predict that bone fractures will become a major problem unless more is done to prevent them.

Related Articles
Low Calcium in Kids May Lead to 'Epidemic' of Broken Bones (7 Feb 2006)
Chest X-Rays Could Reveal Signs of Osteoporosis (26 Apr 2005)
Calcium, Vitamin D Ineffective in Reducing Fractures (30 Apr 2005)
Calcium and Vitamin D Fail to Prevent Fractures in Elderly (28 Apr 2005)
Calcium, Vitamin D Not as Beneficial as Once Thought (16 Feb 2006)
Radiation Can Increase Hip-Fracture Risk in Women (22 Nov 2005)
 
Sponsored Text Links
SkinStore.com: StriVectin-SD
Hydroderm: Lose wrinkles with Hydroderm
InsureMe.com: Click here to get a free health insurance quote.
SkinStore.com: Strivectin SD 6oz Best Price Offer
Hydroderm: Body Shape - Proven to be safe and effective - Free Trial!